Zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci – jak je wyrabiać?

zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci - jak je wyrabiaćZdrowe odżywianie jest niezbędne organizmowi do prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz redukowania prawdopodobieństwa pojawienia się rozmaitych chorób. Zdrowe nawyki żywieniowe kształtowane powinny być już od pierwszych lat życia – w przeciwnym wypadku dojść może do otyłości, cukrzycy, niedokrwistości, krzywicy czy innych chorób i zaburzeń.

Jako, że w pierwszych latach życia dzieci są bardzo podatne na uczenie się nowych rzeczy, wyrabianie w nich nowych nawyków żywieniowych nie powinno Ci sprawić większego problemu. Pamiętać należy tu o kilku podstawowych zasadach:

  1. Postaraj się, aby posiłki przygotowywane dla dziecka wyglądały apetycznie i przykuwały wzrok. Doskonale do tego celu sprawdzają się kolorowe warzywa i owoce, z których tworzyć możesz buźki czy ulubione zwierzaki. Dobrym pomysłem jest również zachęcenie pociechy do samodzielnego wykonania takich kulinarnych dzieł z pokrojonych wcześniej owoców.
  2. Podawaj dziecku pięć posiłków dziennie o stałych porach. Dzięki temu w krótkim czasie wyrobisz w nim nawyk spożywania zarazem regularnych, jak i mniejszych posiłków. Dziecko nie będzie miało czasu zgłodnieć, a co za tym idzie – nie będzie próbowało sięgać po niezdrowe przekąski.
  3. Rozsądnie dobieraj produkty – białe pieczywo zastąp ciemnym, wieprzowinę – drobiem oraz rybami. W ten sposób unikniesz podaży zbyt wysokiej dawki tłuszczów.
  4. Warzywa serwuj do każdego posiłku. Stanowią one niezwykle ważne źródło witamin, składników mineralnych oraz błonnika, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka.
  5. Kiedy maluch ma ochotę na coś słodkiego, zamiast czekolady lub chipsów podaj mu owoc lub bakalie. Na słodycze pozwalaj jedynie raz na jakiś czas, na przykład w weekend.
  6. Zadbaj, aby posiłki spożywane były we wspólnej, spokojnej atmosferze bez równoczesnego oglądania telewizji czy grania w gry.

Kategorie: 

Share